תחושת נשמאמי במציאות החדשה וחשיבות הסביבה הטבעית
כשאחי הקטן נולד ,אני זוכר את סבתא שלי תמיד חוזרת ואומרת לאימי : " התינוק מתפתח באופן טבעי. אין צורך להתערב הוא כמו כולם בסוף יצליח וילך ." התפתחותם של תינוקות מתרחשת באופן טבעי כשאנו מאפשרים להם סביבה התפתחותית טבעית. במציאות החדשה , ישנה מרוכבות רבה ובעיקר מאתגרת לאפשר לתינוק לגדול בסביבה הטבעית . סביבה הטבעית היא כאשר האבאהאמא נמצאים בבית עד שהילד בן שנתיים, התינוק הוא חלק מההורים ומשתלב עם הסביבה הטבעית של הבית , הוא מקבל יחס אישי ומוענק לו תחושת נשמאמי"י ומאפשרים לו לחוות סוגי מגע שונים,להחשף באופן טבעי לגירויים מגוונים ובעוצמות מתאימות ההורים בקרבת ילדם ויודעים עד כמה הם העניקו לו תמומת לב ממוקדת ותחושת נשמאמ"י ובכך אף חסכו מעצמם את ייסורי מצפון והדאגה והפחד בשליחת ילדם לטיפול במקום אחר . המציאות החדשה מניעה הורים רבים להשקיע את זמנם ומרצם בלימודים ובקריירה .כשהורים אלו מתפנים מעיסוקם ומחליטים להביא ילד לעולם הם בעלי קריירה ומבוססים כלכלית אך כבר לא צעירים . ההורים החדשים מתמודדים לבדם עם גידול הילד, הסבתות והסבים החדשים מבוגרים מדיואו עייפים למדיי ואו עסוקים בענינם. ההורים החדשים מתנסים לראשונה בחייהם עם גידול תינוק . ולרבות אינם יודעים מה עושים עם יצור כלכך קטן וחסר אונים ,אינם יודעים למה לצפות ואיך בכלל לגעת להתייחסלפעול ... המציאות החדשה מקלה את דרישות תפקיד הההורות אך מרחיקה את הילד מהסביבה הטבעית המעודדת את התפתחותו . במציאות החדשה ילדים נולדים למציאות מוגנת מידי, שקטה מידי ואו מוצפת בגירויים. יסורי מצפון ואו רגשות אשם ואו מתוך חשיבה לא מתאימה שתפקידם הוא להיות משרתים ולעשות הכל כדי שיהיה לילדם נעים ,קל ונוח .... הורים רבים פועלים במקום הילד : אינם מאפשרים לילד להתאמץ ועוזרים לו ומביאים בשבילו צעצוע ליד... אינם מאפשרים לילד לבוא לידי ביטוי : ובג'סטה הראשונה הוא נותנים לו את מבוקשו . ובכך ההנעה לעשייה וההנאה בעשייה ובכלל תחושת הנשמאמי החשובים והחיוניים בשלב הזה בהתפתחותו לקראת תחושת אושר והצלחה לא מתאפשרים .וכך גם נפגעת היכולת ללמידה עצמית . ההורים החדשים יוצרים מציאות מלאכותית שאינה מאפשרת לילד להשתלב באופן טבעי ומתאים למציאות ומעקבת את התפתחותו הטבעית. מודל נשמאמי נובט מתוך בסיס ההבנה שככל שנאפשר לילדנו לחוות את המציאות הטבעית ואת תוצאותיה, התפתחותו תהיה מתאימה יותר, וירכוש כלים רבים להתמודדות עם מציאות משתנה ולגדול לאדם מצליח ומאושר . ילד שלמד והתפתח בצורה מסודרת ומאורגנת מסוגל ויכול להתנועע בנעימות ומתנהל מתוך ארגון פיזי ומתוך ויסות כוחי , רכש את הכלים להתנהלות מתאימה בכל תחומי החיים. מודל נשמאמי מלווה ומדריך את ההורים החדשים(ישנם גם מסגרות וסדנאות קבוצתיות וגם מפגשים פרטניים) לאפשר את התפתחות תחושת הנשמאמי של ילדם בצורה מגוונת ומעשירה. ומחדדת את תפקיד ההורה במציאות החדשה ילד למד באמצעות תחושותיו . למידה מתרחשת באמצעות גירוי מתאים (הגירויים נקלטים, המח מעבד את המידע והגוף מגיב באופן מוטורי). גירוי מתאים וסביבה התפתחותית מתאימה מניעה את המערכת החושית להתפתחות תחושת נשמאמ"י. אך עם זאת יש להמנע מהצפה חושית. הצפה חושית גורמת שסף הגירוי עולה והילד ידרוש גירויים ללא גבול שמוביל לחוסר שקט במערכת הפנימית, או התנתקות מהמציאות . אופן הענקת תחושת נשמאמי היא דרך משחק תנועה וקול. הילד הוא יצור הוליסטי ולפכך ישנו קשר ישיר בין התפתחות סנסומוטורי להתפתחות קוגניטיבית. ישנה חשיבות רבה שכך שהתפתחותו של הילד היא מותאמת ומסודרת שהתינוק זוחל בזמן , או מתהפך בזמן - ישנה חשיבות לכך שכל השלבים ירכשו יהיו בסדר המתאים בזמן המתאים באיכות ובעוצמה מתאימים . יש להמנע מלדלג על שלב זה או אחר. לדוגמא: ישנה חשיבות לאיכות הפעולה ולא האם התינוק מסוגל או לא לדוגמא ישנה חשיבות לדרך ולאיכות בה מגיע לכך שהוא מצליח במבחן ולא האם הוא הצליח במחן או לא ... אם בדרך להצלחה במבחן , הילד כועס עצוב אומלל ממורר מפסיד פעילות חברתית , גורם ללחץ ועצבים בבית מגייס את הסובבים אותו ועוד ... ההצלחה במבחן פוחת והופכת ללא חשובה יותר . לעומת ילד שלומד באופן עצמאי , נהנה מהלמידה , משקיע את הזמן והארגיה המתאימה ,ונשאר לו זמן לפעילות חברתית ומצליח במבחן ... אז ההצלחה היא חשובה ילד שמדלג על שלבי ההתפתחותו ולא פועל לפי סדר וארגון ולא ממשש כל שלב ושלב לכאורה יגדל ,יתפתח ויתקדם אך למעשה יחסרו לו חלק מהכלים לתחושת הצלחה ואושר ויתכן תחושת הנשמאמ"י שלו לא תהיה שלמה ומעצימה . לכל תחושה מתחושות נשמאמ"י יש ערך גבוהה בהרבה מהתחושה לשמה. קשיים בקשב וריכוז הם ביטוי לעוצמה נצוכה של תחושת נשמאמ"י . ילדים עם תחושת נשמאמי לקויה פשוט לומדים ומצליחים פחות, ופחות מרגישים מאושרים כשילד מגיע לזמן שבו הוא צריך להתאמץ להשתמש בתחושת המסוגלות שלו ולהאמין ביכולות הלמידה שלו יהיה לו קושי גדול. יתכן שיחסרו לו הכלים למענה וסטיבולרי (מערכת שיווי משקל) רגשי וחברתי . כלים שנרכשים ברובם בשנתיים הראשונות לחיי הילד . המפגשים בהנחיית חוזה כרמלוס מדריך מוממחה לליווי התפתחותי של תינוקות מגיל לידה ועד שנתיים, תומך ומייעץ למשפחות ,מנחה קבוצות הורים . הסדנא והלווי נערכים באווירה נעימה,עם דגש על הנאה, תשומת לב ממוקדת והתייחסות אישית . ברגע שמבינים את מודל נשמאמי ומקבלים את הכלים מתאימים מגלים שאפשר לגדל ילד בצורה מתאימה ובסביבה התפתחותית מתאימה. ההורים רוכשים ארגז כלים מלא ומתאים להמשך הצלחת תהליך ההתפתחות עד לתחושת הצלחה ואושר .
חוזה כרמלוס ,B.E.D בחינוך מיוחד -תראפיה באומנות תנועה ומוסיקה . גנן ,מחנך ומורה עם ותק של 20 שנה , מחבר ספרי ילדים מאמן משפחתי זוגי ואישי,מגשר , מנחה הורים נוער וילדים מנהל בלוג בנושא חינוך ומשפחה ,מרצה ומנחה סדנאות בנושאי משפחה הורות זוגיות ושינויים בחיים.כותב ומפיץ את "נביא ממתקים " עלון אינטרנטי להורים בנושאי יחסים ותקשורת במשפחה, המופץ ללא תשלום באמצעות המייל. לקבלת העלון נא לפנות לדוא"ל josecaramelos@gmail.com